Spreuk van de Maand

Spreuk van de Maand

woensdag 16 maart 2011

Kopjesmatje?

Ik startte met struikelen over dit blog-berichtje en toen dacht ik Dat kan ik ook!
En mooier...
Dus zocht ik een paar losse lapjes...

It all started reading this message and thinking I can do that!
Even prettier...
And so I took a couple fabric scraps...


En naaide ze aan elkaar...

And sew them together...


Dan opleuken met wat applicaties. In mijn geval 2 hartjes.
De rode is met Vliesofix zo op de stof gestreken.
Het hart met de bloemen is dubbel en heeft rode stof van binnen.
(Snap je wel toch? Twee dezelfde vormen met de goede kanten op elkaar leggen, rondom naaien en een gat van zo'n 3cm open houden, keren, strijken en klaar! Dat gat naaien we straks vanzelf dicht met de feston-steek)

Cutify (could that be an English term? Making something more cute!) with a couple of appliques. In this case 2 hearts.
The red one is ironed to the fabric with WonderUnder.
The heart with flowers is double and has the plain red fabric inside.
(Understandable right? Cut two of the same shapes, sew with right sides together and keep a gap of 3cm/1 inch, turn right side out, iron flat and done! The gap will be closed with the decorative sticth afterwards)


Het rode hart heb ik rondom met de festonsteek vast genaaid. Het gebloemde hart maar voor de helft zodat dat echt een zakje word!
Om ervoor te zorgen dat het echt een matje en geen servetje word heb ik er voor gekozen om er dunne fiberfill tussen te stoppen. Dus eerst de stof voor de achterkant, een laag fiberfill en dan de opgeleukte top.
In dit geval ligt alles met de goede kanten naar buiten!

The red heart is sewn all around with a blanketstitch. The flowered one is a little bag, sewn to the rug for the bottom part and the top part is loose, but still decorated with the blanket stitch.
To make sure it becomes a rug and not 'just a napkin' I choose to put some thin fiberfill in between.
First the back-fabric, some fiberfill and the cutified top.
Make sure all the good sides are outside!


Ik heb hem doorgepit rondom de hartjes en daarna in de naad naar buiten en nog eens tussen de naden in.
Alles van binnen naar buiten.
En daarna mooi rondom recht gesneden.

I quilted the rug around the hearts, in the ditch and between the seams.
From the inside to the outside.
Then cut back to a nice square again.


Afmaken met een mooie bies rondom.

Finish off with a pretty edge.


Kijk toch eens wat een heerlijke fluffigheid!

Isn't that puffiness lovely?!


En dan nu waar hij voor bedoeld is.
Mijn kopje thee...
Zalig!

And the big reveal, how it's meant to be.
My cup of tea...
Delicious!